Fałszywe wiadomości e-mail - Komisja Nadzoru Finansowego

Data aktualizacji:

Cyberoszuści wykorzystują pocztę elektroniczną do dystrybucji fałszywych stron bądź złośliwego oprogramowania. Oszuści, aby uśpić czujność użytkowników, w treści przesyłanej wiadomości informują o wystąpieniu nagłych problemów z kontem bankowym i konieczności szybkiej reakcji. 

[Krok 1] Oszustwo rozpoczyna się od przesłania przez cyberoszustów wiadomości e-mail z linkiem. Cyberoszuści w celu uwiarygodnienia swoich działań podszywają się pod banki, firmy kurierskie, portale sprzedażowe, serwisy rozrywkowe czy instytucje rządowe. W treści wiadomości najczęściej informują użytkowników o konieczności potwierdzenia płatności, dopłaty do przesyłki bądź zaktualizowania swoich danych. 

1 - przykład wiadomości

Przykład wiadomości e-mail, w której cyberoszuści podszyli się pod Santander Bank Polska 

[Krok 2] Po kliknięciu w link znajdujący się w wiadomości e-mail następuje przekierowanie na stronę internetową, na której oszuści mogą wymagać:

  • wprowadzenia danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej 
2 - strona www Santander

Przykład strony internetowej stworzonej przez oszustów do wyłudzania danych do logowania do bankowości elektronicznej 

  • wprowadzenia danych karty płatniczej 
3 - strona www DPD

Przykład strony internetowej stworzonej przez oszustów, na której podszywają się pod firmę DPD w celu wyłudzenia danych do kart płatniczych

  • pobrania „złośliwej" aplikacji 

Pobranie "złośliwego" oprogramowania skutkuje zainfekowaniem telefonu. Złośliwe aplikacje bardzo często żądają od użytkownika nadania uprawnień do funkcji „Dostępność/Ułatwienia dostępu”. Pozwala to cyberoszustom na przejęcie kontroli nad urządzeniem i samodzielne nadanie niebezpiecznych uprawnień.

4 - strona www ING

Przykład strony internetowej stworzonej przez oszustów, na której podszywają się pod ING Bank Śląski

 

  • pobrania „złośliwego" załącznika 

Innym możliwym wariantem występującym w tego typu oszustwie jest przesyłanie wiadomości e-mail zawierających linki, prowadzące do plików Excel, gdzie zamieszczone są makra zawierające "złośliwe" oprogramowanie. Otworzenie takiego pliku powoduje zainfekowanie systemu operacyjnego i przejęcie kontroli nad urządzeniem. 

5 - przykład wiadomości

Wiadomość e-mail zawierająca link prowadzący do "złośliwego" oprogramowania, dystrybuowanego w formie archiwum ZIP 

[Krok 3] Jeżeli na stronie phishingowej wyłudzone zostały dane uwierzytelniające do bankowości elektronicznej lub/i dane karty płatniczej, to pieniądze wyprowadzone mogą zostać m.in. poprzez:

  • przelew na rachunek słupa,
  • przelew na giełdę kryptowalut,  
  • płatność kartą w internecie,  
  • wypłata BLIK w ATM,
  • przelew na przekaz pieniężny Poczty Polskiej.

Kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa:

  • Dokładnie weryfikuj otrzymywane wiadomości mailowe. Zachowaj czujność w przypadku otrzymania wiadomości zawierających w swojej treści linki. Mogą one prowadzić do niebezpiecznych stron wyłudzających dane lub zawierających złośliwe oprogramowanie. 
  • Dobrym nawykiem jest również tworzenie backup-ów na zewnętrznych dyskach oraz ich częsta aktualizacja, co pozwoli na uchronienie Cię przed utratą danych w przypadku zainfekowania urządzenia.
  • Jeżeli nie musisz, nie włączaj edycji nieznanych sobie plików Office, a na pewno nie uruchamiaj „włączenia zawartości” (uruchomi to makra). Staraj się na bieżąco instalować aktualizacje zarówno swojej przeglądarki, jak i systemu operacyjnego.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku aplikacji usiłujących uzyskać uprawnienia do korzystania z tzw. ułatwień dostępu (ang. accessibility services).
  • Korzystaj z 2FA (weryfikacji dwuskładnikowej np. za pomocą SMS) lub stosuj klucze U2F do weryfikacji Twojej tożsamości w serwisach internetowych.
Falszywe_mejle.jpg