Formy działalności

data aktualizacji 18 maja 2018

Dom maklerski (oprócz bezpośredniego prowadzenia czynności związanych z działalnością maklerską) może:

  1. świadczyć usługi za pośrednictwem agentów firm inwestycyjnych
  2. na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej z innym przedsiębiorcą, powierzyć temu przedsiębiorcy wykonywanie określonych czynności związanych z działalnością prowadzoną przez ten dom maklerski, w tym z prowadzoną przez niego działalnością maklerską  - outsourcing).

Prowadzenie przez dom maklerski działalności za pośrednictwem agenta firmy inwestycyjnej jest dopuszczalne pod warunkiem wpisania tego agenta do rejestru agentów firm inwestycyjnych.  Z powyższym wnioskiem winien wystąpić dom maklerski, po podpisaniu z agentem umowy o świadczenie usług.

Wniosek o wpis do rejestru agentów firm inwestycyjnych powinien zawierać:

  1. w przypadku wniosku o wpis osoby fizycznej: 
    1. dane osobowe obejmujące imię i nazwisko, miejsce i adres zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, 
    2. oświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, 
    3. opis dotychczasowego przebiegu pracy zawodowej lub prowadzonej działalności gospodarczej, 
    4. oświadczenie o nieuznaniu prawomocnym orzeczeniem za winną popełnienia przestępstw lub wykroczeń, 
    5. zakres i sposób wykonywania czynności, jakie zostały powierzone na podstawie umowy, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy o obrocie, oraz miejsce jej wykonywania, 
    6. wskazanie osoby lub osób z firmy inwestycyjnej odpowiedzialnych za nadzór nad agentem firmy inwestycyjnej, 
    7. opinię firmy inwestycyjnej, że dana osoba posiada odpowiedni poziom wiedzy i doświadczenia zawodowego w zakresie usług pośrednictwa finansowego, obowiązujących przepisów prawa oraz standardów działalności firm inwestycyjnych, chyba że agentem firmy inwestycyjnej ma być osoba mająca prawo wykonywania zawodu maklera papierów wartościowych lub doradcy inwestycyjnego; 
  2. w przypadku wniosku o wpis osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej: 
    1. dane obejmujące firmę lub nazwę oraz siedzibę i adres, 
    2. opis prowadzonej działalności gospodarczej, 
    3. oświadczenie o wpisie do właściwego rejestru, 
    4. dane osobowe osób kierujących działalnością podmiotu obejmujące imię i nazwisko, miejsce i adres zamieszkania, numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, 
    5. oświadczenia osób kierujących działalnością podmiotu o nieuznaniu prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, 
    6. zakres i sposób wykonywania czynności, jakie zostały powierzone na podstawie umowy, o której mowa w art. 79 ust. 1 ustawy o obrocie, oraz miejsce jej wykonywania, 
    7. wskazanie osoby lub osób z firmy inwestycyjnej odpowiedzialnych za nadzór nad agentem firmy inwestycyjnej, 
    8. opinię firmy inwestycyjnej, że doświadczenie w zakresie obrotu instrumentami finansowymi posiadane przez dany podmiot lub przez osoby kierujące jego działalnością oraz struktura organizacyjna tego podmiotu gwarantują wykonywanie czynności, o których mowa w art. 79 ust. 2 ustawy o obrocie, w sposób prawidłowy, z dołożeniem należytej staranności.

Dom maklerski o każdorazowej zmianie danych  oraz po rozwiązaniu umowy z agentem firmy inwestycyjnej zobowiązany jest poinformować o powyższym Komisję Nadzoru Finansowego w terminie 7 dni od zaistnienia tego zdarzenia. Komisja Nadzoru finansowego skreśla agenta z rejestru agentów firm inwestycyjnych z urzędu.

Powierzenie przez dom maklerski innemu przedsiębiorcy wykonywania określonych czynności związanych z działalnością prowadzoną przez ten dom maklerski jest dopuszczalne pod warunkiem złożenia zawiadomienia do Komisji, co najmniej na 14 dni przed zawarciem umowy w tym zakresie. Przepis art. 81b ustawy o obrocie określa warunki zawarcia przez dom maklerski umowy w przedmiotowym zakresie.