Zezwolenie na rozpoczęcie działalności przez bank

data aktualizacji 09 czerwca 2017

Zgodnie z art. 36 ustawy Prawo bankowe bank może rozpocząć działalność po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na rozpoczęcie przez bank działalności występuje zarząd banku.

Wniosek o zezwolenie na rozpoczęcie działalności przez bank powinien być złożony w formie pisemnej w czynnym w godz. 8:15-16:30 biurze podawczym KNF:

Komisja Nadzoru Finansowego

Plac Powstańców Warszawy 1

00-030 Warszawa

lub należy wysłać na adres:

Komisja Nadzoru Finansowego

Plac Powstańców Warszawy 1

skr. poczt. 419

00-950 Warszawa 1


Komisja Nadzoru Finansowego wydaje zezwolenie na rozpoczęcie przez bank działalności po stwierdzeniu, że bank:

  1. jest należycie przygotowany organizacyjnie do rozpoczęcia działalności;
  2. zgromadził w całości kapitał założycielski;
  3. dysponuje odpowiednimi warunkami do przechowywania środków pieniężnych i innych wartości, z uwzględnieniem zakresu i rodzaju prowadzonej działalności bankowej;
  4. spełnia inne warunki określone w decyzji o wydaniu zezwolenia na utworzenie banku.

Badanie spełniania przez bank powyższych wymagań odbywa się przez przeprowadzenie w banku kontroli na miejscu, w toku której upoważnieni pracownicy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego badają w szczególności:

  1. zgodność ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach stanowiących podstawę zezwolenia na utworzenie banku, a zwłaszcza w zakresie:
    • prawidłowości dokonania wpłat kapitału założycielskiego,
    • źródeł pokrycia kosztów organizacji,
    • składu zarządu banku,
    • składu akcjonariuszy – założycieli (księga akcji),
    • stanu prawnego obiektu przeznaczonego na siedzibę banku,
    • zgodności aktu notarialnego i wpisów w rejestrze handlowym z decyzją Komisji i statutem,
  2. wyposażenie banku w zestaw wewnętrznych regulaminów i instrukcji koniecznych do prowadzenia
  3. zamierzonej działalności,
  4. wyposażenie w zestaw stempli i pieczęci,
  5. wyposażenie banku w niezbędne formularze, druki oraz formularze czekowe,
  6. stopień przygotowania (wyszkolenia) personelu,
  7. stosowane techniki księgowania,
  8. przygotowanie do przekazywania wymaganej przez Narodowy Bank Polski sprawozdawczości,
  9. wyposażenie banku w sprzęt i oprogramowanie komputerowe,
  10. wyposażenie banku w inne podstawowe urządzenia biurowe,
  11. zapewnienie warunków obsługi kasowej oraz zabezpieczenie wartości przechowywanych w banku,
  12. zabezpieczenie systemów informatycznych,
  13. właściwe oznakowanie obiektu oraz dostępność i czytelność przeznaczonych dla klientów informacji.

Zezwolenie na rozpoczęcie działalności jest drugim i zarazem ostatnim elementem licencji bankowej. Zezwolenie to traci moc, jeżeli w terminie roku od wydania zezwolenia na utworzenie banku nie rozpocznie on działalności.