Wytyczne dotyczące procedury weryfikacji i zatwierdzania prospektu
data aktualizacji
Poniższe wytyczne stanowią pomoc dla spółek ubiegających się o zatwierdzenie przez KNF:
prospektów,
dokumentów rejestracyjnych,
dokumentów ofertowych.
Zostały one opracowane w oparciu o przepisy:
ustawy o ofercie publicznej,
kodeksu postępowania administracyjnego,
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE.
Forma składania wniosku o zatwierdzenie
Wniosek o zatwierdzenie prospektu może być złożony w formie:
papierowej;
elektronicznej (zgodnie z art. 63 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Szczegółowe zasady postępowania z wnioskami i prowadzenia postępowań
Odpowiedzialność za poprawność dokumentacji
za wszelkie nieprawidłowości w sporządzeniu prospektu pełną odpowiedzialność ponoszą osoby wskazane w oświadczeniach,
osoby sporządzające wniosek, prospekt oraz inne dokumenty dołączane do wniosku składanego do KNF, mają obowiązek dołożenia należytej staranności przy ich sporządzeniu i sposobie prezentacji informacji zamieszczanych w prospekcie.
Komisja zatwierdzając prospekt weryfikuje, czy zawarte w nim informacje o emitencie oraz papierach wartościowych, będących przedmiotem oferty publicznej lub ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym są kompletne, zrozumiałe i spójne. Zatwierdzając prospekt, Komisja nie weryfikuje ani nie zatwierdza modelu biznesowego emitenta, metod prowadzenia działalności gospodarczej oraz sposobu jej finansowania.
W postępowaniu w sprawie zatwierdzenia prospektu ocenie nie podlega prawdziwość zawartych w tym prospekcie informacji, ani poziom ryzyka związanego z prowadzoną przez emitenta działalnością, oraz ryzyka inwestycyjnego związanego z nabyciem tych papierów wartościowych Komisja nie dokonuje również weryfikacji przedkładanej dokumentacji pod kątem jej poprawności redakcyjnej i stylistycznej, stwierdza jedynie zgodność sporządzenia prospektu z obowiązującymi wymogami prawa.
Pełnomocnictwa w postępowaniach administracyjnych w aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych
Każde postępowanie o zatwierdzenie suplementu do prospektu, który został uprzednio zatwierdzony, jest odrębnym postępowaniem administracyjnym. Postępowania takie nie są kontynuacją postępowania o zatwierdzenie prospektu.
- pełnomocnictwo - w formie stosownie uwierzytelnionych odpisów, jeśli pełnomocnictwo zostało już uprzednio przedłożone w oryginale
- do każdego z postępowań odrębnie nowe pełnomocnictwo obejmujące umocowanie do działania w danym postępowaniu o zatwierdzenie konkretnego suplementu do prospektu.