Komunikaty - Komisja Nadzoru Finansowego

KOMUNIKACJA

Komunikat z 8. posiedzenia Komisji Nadzoru Finansowego w dniu 3 marca 2020 r.

Obrazek tytułowy
Data aktualizacji:

W ósmym posiedzeniu Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) udział wzięli:

  • Jacek Jastrzębski – Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowegoi,
  • Dagmara Wieczorek-Bartczak – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
  • Rafał Mikusiński – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
  • Jan Pawelec – Przedstawiciel ministra właściwego ds. gospodarkiii,
  • Jan Wojtyła – Przedstawiciel ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznegoiii,
  • Robert Tomanek – Przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Krzysztof Budzich – Przedstawiciel ministra właściwego ds. instytucji finansowych,
  • Mirosław Panek – Przedstawiciel Bankowego Funduszu Gwarancyjnego*,
  • Tomasz Chróstny – Przedstawiciel Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów*

1.  Komisja, po rozpatrzeniu wniosku Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA (dalej „KDPW SA”), jednogłośnie wydała decyzję, zgodnie z którą:

  • udzieliła KDPW SA zezwolenia na działalność centralnego depozytu papierów wartościowych (dalej „CDPW”) na podstawie art. 17 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniającego dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.08.2014, s. 1; dalej „rozporządzenie CSDR”) oraz
  • zatwierdziła udziały kapitałowe KDPW SA w spółkach: KDPW_CCP SA i Centrum Giełdowe SA, na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia CSDR.

Uzyskując autoryzację KDPW SA potwierdził gotowość do świadczenia usług zgodnych z najwyższymi unijnymi standardami w zakresie m.in. rejestracji papierów wartościowych, prowadzenia systemu depozytowego oraz systemu rozrachunku papierów wartościowych. W efekcie, podmioty korzystające z usług KDPW SA uzyskały partnera spełniającego najwyższe standardy europejskie. Ponadto KDPW SA będzie mógł oferować swoje usługi na całym rynku europejskim. 

2.  Komisja jednogłośnie przekazuje do publicznej wiadomości informację o postanowieniach KNF z 14 stycznia 2020 r. o wszczęciu z urzędu postępowań administracyjnych w przedmiocie:

- nałożenia na sześciu byłych członków Zarządu GetBack SA kar pieniężnych, o których mowa w art. 96 ust. 6 pkt 2 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej „ustawa o ofercie”).

- nałożenia na sześciu byłych i obecnych członków Rady Nadzorczej GetBack SA kar pieniężnych, o których mowa w art. 96 ust. 6a pkt 2 ustawy o ofercie. 

Wszczęcie postępowań jest konsekwencją wielokrotnego naruszenia przez GetBack SA obowiązków informacyjnych, określonych w art. 56 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o ofercie, wskazanych w decyzji KNF z 17 grudnia 2019 r. nakładającej na spółkę karę pieniężną w wysokości 500 tysięcy zł. Wszystkie naruszenia zostały przez KNF uznane za rażące. 

Komisja nałożyła na GetBack SA w restrukturyzacji karę pieniężną w związku ze stwierdzeniem naruszeń ustawy o ofercie w zakresie nienależytego sporządzenia:

- skonsolidowanego raportu kwartalnego za I kwartał roku obrotowego 2017, 

- skonsolidowanego raportu półrocznego za I półrocze roku oborowego 2017, 

- raportu półrocznego za I półrocze roku obrotowego 2017, 

- skonsolidowanego raportu kwartalnego za III kwartał roku obrotowego 2017,

- raportu kwartalnego za III kwartał roku obrotowego 2017 

oraz niewykonania obowiązku publikacji:

- skonsolidowanego raportu rocznego za rok obrotowy 2017, 

- raportu rocznego za rok obrotowy 2017,

- skonsolidowanego raportu kwartalnego za I kwartał roku obrotowego 2018.

Członkowie Zarządów oraz Rad Nadzorczych emitentów powinni być świadomi rangi odpowiedzialności, jaka na nich ciąży w związku z pełnieniem funkcji oraz nieuchronności sankcji administracyjnych w przypadku niewywiązania się z obowiązków. Bieżący komunikat ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania reguł uczciwego obrotu oraz podkreślenie okoliczności, że za prawidłowe wypełnianie obowiązków informacyjnych odpowiedzialne są osoby sprawujące funkcje w Zarządzie a członkowie Rady Nadzorczej za nadzór w tym zakresie. 

Przekazanie do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowań umożliwi poinformowanie szerokiego kręgu odbiorców, w tym w szczególności inwestorów, o podejmowanych przez organ nadzoru działaniach, również tych mających na celu przeciwdziałanie naruszeniu prawa. Informacja ta nabiera szczególnego znaczenia w kontekście sytuacji faktyczno-prawnej Spółki, wobec której zatwierdzono układ z wierzycielami.

Pełna treść komunikatu KNF ws. kary nałożonej na GetBack SA w restrukturyzacji:
https://www.knf.gov.pl/o_nas/komunikaty?articleId=68233&p_id=18 

Informacja o ostateczności i prawomocności decyzji nakładającej karę pieniężną na GetBack SA (pkt. 7 komunikatu):
https://www.knf.gov.pl/o_nas/komunikaty?articleId=68889&p_id=18 

3.  Komisja jednogłośnie udzieliła zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej:

  • Noble Securities SA z siedzibą w Warszawie

w zakresie czynności maklerskich, których przedmiotem są instrumenty bazowe instrumentów pochodnych, jeżeli czynności te pozostają w związku z działalnością maklerską.

4.  Komisja jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie:

  • Urszuli Kłucińskiej na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Ośnie Lubuskim,
  • Magdaleny Patysiak na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Konopiskach,
  • Katarzyny Dawidziuk na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Narwi,
  • Adama Kościołka na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Sandomierzu,
  • Waldemara Panasa na stanowisko Prezesa Zarządu Banku Spółdzielczego w Nieliszu z siedzibą w Stawie Noakowskim.

5.  Komisja jednogłośnie zezwoliła na zmianę statutu: 

  • PKO BP BANKOWY Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego SA;
  • Pracowniczego Funduszu Emerytalnego „Nowy Świat”.

6.  Komisja jednogłośnie: I. uchyliła zaskarżoną decyzję z dnia 3 grudnia 2019 roku na MEDIATEL SA z siedzibą w Warszawie (dalej: Mediatel SA, Spółka) w części:

- nakładającej karę pieniężną w wysokości 600 000 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych) i wykluczającej akcje spółki MEDIATEL SA z siedzibą w Warszawie z obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA (dalej: GPW SA) na podstawie art. 96 ust. 1 e ustawy o ofercie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623 z późn. zm., dalej „ustawa o ofercie”) w związku z art. 56 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o ofercie
- w której określono na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy o ofercie, że skutek w postaci wykluczenia akcji Spółki, nastąpi po upływie 30 dni od dnia, w którym decyzja z dnia 3 grudnia 2019 roku stała się ostateczna.

II. Jednocześnie Komisja nałożyła na Mediatel SA:

- karę pieniężną w wysokości 600 tysięcy zł oraz karę wykluczenia akcji Spółki z obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez GPW SA na podstawie art. 96 ust. 1 e ustawy o ofercie  w związku z art. 56 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o ofercie.

Wykluczenie akcji Spółki, o którym mowa w pkt II następuje po upływie 30 dni od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna.

III. Komisja utrzymała zaskarżoną decyzję w pozostałym zakresie tj. w zakresie:

- administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 300 000 zł nałożonej z uwagi na nienależyte wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o ofercie w związku z sporządzeniem:

  • skonsolidowanego raportu rocznego za rok 2014, 
  • skonsolidowanego raportu półrocznego za I półrocze 2015 roku, 
  • skonsolidowanego raportu rocznego za 2015 rok, 
  • raportu rocznego za 2015 rok 

oraz nieterminowe przekazanie Komisji Nadzoru Finansowego, spółce prowadzącej rynek regulowany oraz do publicznej wiadomości:

  • skonsolidowanego raportu rocznego za 2015 rok, 
  • raportu rocznego za 2015 rok, 
  • skonsolidowanego raportu kwartalnego za I kwartał 2016 roku;  

- administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 100 000 zł nałożonej z uwagi na nienależyte wykonanie obowiązków, o którym mowa w art. 56 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o ofercie w związku ze sporządzeniem skonsolidowanego raportu półrocznego za I półrocze 2016 roku.  

W toku postępowania odwoławczego szczegółowo rozpoznano zarzuty postawione we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Rozpoznając wniosek Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości, zarówno na płaszczyźnie ustalenia stanu faktycznego sprawy, jak i w zakresie zastosowania do jego oceny przepisów prawa. Uchylenie w części decyzji z dnia 3 grudnia 2019 r. wynikało z konieczności zmiany podstawy prawnej jednej z nałożonych na Spółkę sankcji. Zmiana nie odnosiła się do samego przedmiotu naruszenia, a jedynie do aktu prawnego obowiązującego w dacie jego dokonania. Wobec czego Komisja nałożyła ponownie karę w tej samej wysokości. Postępowanie odwoławcze w pełni potwierdziło, że Spółka nienależycie wykonywała obowiązki informacyjne w zakresie sprawozdawczości finansowej.

Wobec powyższego Komisja podtrzymuje, że Spółka dopuściła się naruszeń wskazanych w treści zaskarżonej decyzji. Motywy podjęcia zaskarżonej decyzji zostały szczegółowo opisane w komunikacie z dnia 3 grudnia 2019 r. z 48 posiedzenia Komisji (pkt. 5 komunikatu).

7.  (...)1 

8.  (...)1 

9.  Komisja zapoznała się:

  • z informacją o sytuacji spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w IV kwartale 2019 r.,
  • z informacją dotyczącą podmiotów wpisanych na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego w okresie od 18.02.2020 r. do 02.03.2020 r.

10.  Kolejne posiedzenia Komisji zaplanowane są na:

  • 17 marca
  • 31 marca
  • 14 kwietnia

* Członkowie Komisji uczestniczący w posiedzeniach wyłącznie z głosem doradczym, nie biorący udziału w głosowaniach.

 ____________________

i J. Jastrzębski nie brał udziału w omawianiu i głosowaniu spraw opisanych w pkt. 5 komunikatu.
ii J. Pawelec nie brał udziału w omawianiu i głosowaniu spraw opisanych w pkt. 1 oraz 4 komunikatu.
iii J. Wojtyła nie brał udziału w omawianiu i głosowaniu spraw opisanych w pkt. 3, 5a oraz 6 komunikatu.
1 Komunikat zaktualizowany zgodnie z art. 96 ust. 10 c ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.