Emitenci
data aktualizacji
Kluczową rolę w każdej zbiórce crowdfundingowej odgrywa kampania reklamowa.
W przypadku gdy w formule crowdfundingu prowadzona jest oferta publiczna papierów wartościowych, kampania ta jest nie tylko promocją działalności samego emitenta, ale i oferowanych przez niego papierów wartościowych. Choć coraz częściej znaczącą rolę odgrywają w niej media społecznościowe, dotychczasowa praktyka wskazuje, że zasadnicza część reklamy prowadzona jest na specjalnie przygotowanej na te potrzeby stronie internetowej (stronie emisji).
Odpowiedzialność za administrowanie stroną i treści na niej prezentowane ponosi emitent (przede wszystkim zarząd emitenta). Jest to istotne, gdyż bardzo często stanowi ona główne źródło wiedzy o spółce i prowadzonej ofercie. Prezentowane na niej informacje muszą cechować się rzetelnością bazować na prawdziwych danych. Komunikacja reklamowa także powinna być prowadzona w sposób odpowiedzialny, tj. w sposób, który nie nadużywa zaufania odbiorców, ich braku doświadczenia lub wiedzy.
Emitent powinien także informować inwestorów, że materiały zamieszczane na stronie i w mediach społecznościowych mają wyłącznie charakter promocyjny lub reklamowy, a decyzje inwestycyjne powinni podejmować przede wszystkim w oparciu o dane zawarte w dokumencie ofertowym.
Przypominamy:
- Rzetelność i dokładność reklamy oraz jej spójność z treścią dokumentu ofertowego mają kluczowe znaczenie dla ochrony inwestorów, w szczególności inwestorów nieprofesjonalnych
- Wymogi dotyczące reklam zawarte w Ustawie o ofercie publicznej1 pozostają bez szkody dla innych, mających zastosowanie przepisów prawa, w szczególności odnoszących się do ochrony konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych
- Prowadzenie reklamy, która wprowadza inwestora w błąd, może zostać zakwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji bądź nieuczciwa praktyka rynkowa
- Za niedopuszczalne należy uznać praktyki reklamowe emitentów, które prowadzą do zniekształcania lub wpływania na decyzje inwestycyjne inwestorów
- Nadzór nad sposobem reklamowania ofert publicznych papierów wartościowych stanowi nieodłączny element funkcji nadzorczej UKNF
1art. 53 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 623 z późn. zm.)