O KNF
W czterysta pierwszym posiedzeniu Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) wzięli udział:
1. Komunikat w sprawie Raiffeisen Bank Polska SA z siedzibą w Warszawie.
Poczynione w ramach działań nadzorczych ustalenia pozwoliły na podjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego w okresie od 12 do 15 czerwca 2018 r. środków prawnych w postaci wszczęcia czterech postępowań administracyjnych w przedmiocie nałożenia na Raiffeisen Bank Polska SA z siedzibą w Warszawie kar pieniężnych, na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 56 z późn. zm.), w związku z pełnieniem przez Raiffeisen Bank Polska SA funkcji depozytariusza i likwidatora funduszy inwestycyjnych.
2. Komisja przekazuje do publicznej wiadomości informację o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego wobec Mercurius Domu Maklerskiego sp. z o.o. w przedmiocie ustalenia, czy zachodzą przesłanki określone w art. 167 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi stanowiące podstawę do zastosowania sankcji określonych w art. 167 Ustawy.
Przekazanie do publicznej wiadomości informacji o wydaniu postanowienia w sprawie wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia sankcji administracyjnej na dom maklerski umożliwi poinformowanie szerokiego kręgu odbiorców, w tym w szczególności inwestorów, o podejmowanych przez organ nadzoru działaniach, również tych mających na celu przeciwdziałanie naruszeniu prawa.
3. Komisja, na wniosek ING Banku Śląskiego SA, jednogłośnie uchyliła decyzję KNF z dnia 19 stycznia 2016 r. w sprawie udzielenia ING Bankowi Śląskiemu SA zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, w części obejmującej zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie:
4. Komisja, po rozpatrzeniu wniosku Everest Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych SA („Everest TFI”, „Towarzystwo”) o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem przez KNF w dniu 24 maja 2016 r. decyzji w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na wykonywanie przez Everest TFI działalności polegającej wyłącznie na tworzeniu funduszy inwestycyjnych lub funduszy zagranicznych, zarządzaniu nimi, w tym pośrednictwie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowaniu ich wobec osób trzecich oraz zarządzaniu zbiorczym portfelem papierów wartościowych, jednogłośnie uchyliła w całości decyzję KNF z dnia 24 maja 2016 roku oraz jednocześnie odmówiła wydania Everest TFI zezwolenia na wykonywanie działalności polegającej wyłącznie na tworzeniu funduszy inwestycyjnych otwartych lub funduszy zagranicznych, zarządzaniu nimi, w tym pośrednictwie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowaniu ich wobec osób trzecich oraz zarządzaniu zbiorczym portfelem papierów wartościowych.
Zgodnie z art. 61 ust. 5 pkt 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, odmowa wydania zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo, o której mowa powyżej, jest równoznaczna z odmową wydania zezwolenia na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Komunikat KNF ws. Everest Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych SA
5. Komisja jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie:
6. (...)1
7. (...)1
8. (...)1
9. Komisja jednogłośnie nałożyła na AMG Silesia Sp. z o.o. z siedzibą w Chorzowie karę pieniężną w wysokości 70 tysięcy złotych wobec stwierdzenia, że spółka ta naruszyła:
1) art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 31 marca 2016 r.
o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw, gdyż nie zawiadomiła w terminie spółki publicznej Ruchu Chorzów SA z siedzibą w Chorzowie o zwiększeniu w dniu 22 grudnia 2014 r. jej udziału w ogólnej liczbie głosów w Ruchu Chorzów SA powyżej 5%,
2) art. 69 ust. 1 pkt 2 oraz art. 69 ust. 4 pkt 2 ustawy o ofercie, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, gdyż nie zawiadomiła w terminie Komisji Nadzoru Finansowego i Ruchu Chorzów SA o zwiększeniu w dniu 19 czerwca 2015 r. jej udziału w ogólnej liczbie głosów w Ruchu Chorzów SA powyżej 10% oraz dokonała ww. zawiadomień z naruszeniem warunków określonych w ww. przepisie poprzez wskazanie nieprawidłowej liczby akcji posiadanych przed zmianą udziału i ich procentowym udziale w kapitale zakładowym Ruchu Chorzów SA oraz liczby głosów z tych akcji i ich procentowym udziale w ogólnej liczbie głosów,
3) art. 69 ust. 1 ustawy o ofercie, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, gdyż nie zawiadomiła w terminie Komisji Nadzoru Finansowego i Ruchu Chorzów SA o zwiększeniu w dniu 19 lutego 2016 r. jej udziału w ogólnej liczbie głosów w Ruchu Chorzów SA powyżej 20%.
W okresie objętym postępowaniem AMG Silesia Sp. z o.o. przekazywała Ruchowi Chorzów SA i KNF zawiadomienia o zmianie stanu posiadania (3 zawiadomienia do Ruchu Chorzów SA i KNF), jednak tylko w jednym przypadku zawiadomienia o zmianie udziału KNF uznała, że wywiązano się z obowiązku informacyjnego (zawiadomienie do KNF wpłynęło w terminie).
KNF podkreśla także, że termin z art. 69 ust. 1 ustawy o ofercie jest terminem materialnoprawnym a nie procesowym, kluczowy jest zatem termin wpływu zawiadomienia dotyczącego nabycia znacznego pakietu akcji do spółki publicznej i Komisji Nadzoru Finansowego.
Należy mieć na uwadze, że z publikowanych na podstawie zawiadomień od AMG Silesia Sp. z o.o. raportów bieżących Ruchu Chorzów SA uczestnicy rynku kapitałowego dowiadywali się o stopniowym zwiększaniu udziału AMG Silesia Sp. z o.o. Należy jednak podkreślić, że dostępne na „rynku” informacje w jednym przypadku zawierały niewłaściwe dane oraz docierały do uczestników rynku z opóźnieniem podczas, gdy uregulowania dotyczące znacznych pakietów akcji zapewniają inwestorom bieżące monitorowanie zmian udziałów przez akcjonariuszy i pozwalają zorientować się w strukturze akcjonariatu spółki.
10. Komisja jednogłośnie udzieliła zezwolenia na przywrócenie akcjom formy dokumentu (zniesienie dematerializacji akcji) spółkom:
11. Komisja zapoznała się:
12. Kolejne posiedzenia Komisji zaplanowane są na:
______________________
iJ. Wojtyła nie brał udziału w omawianiu i głosowaniu spraw opisanych w pkt. 1, 4, 5 i 9 komunikatu.