Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Maciej Podlewski w panelu podczas X Kongresu PIU

Maciej Podlewski, Dyrektor Departamentu Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń w Urzędzie KNF wystąpił w panelu: „Bancassurance, gdzie jest wartość produktu dla klienta?”, podczas X Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Główne tezy wystąpienia:

  • Bancassurance ma przed sobą przyszłość, dobry produkt, dobrze skrojony pod potrzeby klienta, dobrze dystrybuowany, z realną ochroną na pewno znajdzie nabywcę. Jest potrzeba większego rozpoznania ubezpieczeń, taki kanał jak bancassurance, gdzie mamy do czynienia z profesjonalistami - zakładem ubezpieczeń i bankiem, powinien świecić przykładem.
  • Wartość produktu dla klienta należy rozpatrywać w znacznie szerszym kontekście, z punktu widzenia klienta to kompleksowa ocena produktu. Przede wszystkim czy ten produkt, który klient ma szansę pozyskać, jest dobrze dopasowany do jego potrzeb. Przewodniczący Wiercioch wspominał o „pustych pudełkach” i właśnie w tym kontekście, czy faktycznie ta ochrona, czy to w kanale bancassurance, ale też w każdym innym kanale, jest realna, czy z umowy można bez trudu odczytać co jest tak naprawdę przedmiotem ubezpieczenia. Czy sformułowane jest to w sposób jasny i czy jeżeli mamy wyłączenia, to są one opisane w sposób precyzyjny, tak aby klient decydując się na zawarcie umowy, wiedział co mu się należy i na jakich warunkach. Istotne jest również, w jaki sposób jest realizowana obsługa ubezpieczenia.
  • W kontekście regulacji – one ewoluują, są odpowiedzią na pewne problemy, które się pojawiają. Wiedza o nieprawidłowościach koncentruje się u nas, w Urzędzie, ale też koncentruje się w sądach. Regulacje idą w kierunku proklienckim i jest to tendencja trwała. Ważne, aby współpracować, aby te regulacje były rozsądne z punktu widzenia rynku, organu nadzoru i korzystne dla klienta. W tym zakresie niezbędna jest lekka korekta priorytetów ze strony podmiotów rynkowych, ponieważ z naszej perspektywy wygląda to w ten sposób, że klient nie zawsze jest w centrum zainteresowania. Tymczasem klientocentryczność jest ważna, produkt bancassurance, tak jak każdy inny produkt ubezpieczeniowy jest dla klienta i to on powinien być jego głównym beneficjentem.
  • Kooperacja z rynkiem ubezpieczeniowym, jak i z rynkiem bankowym przy tworzeniu regulacji w zakresie bancassurance jest wskazana, i wydaje się, że zmiany zarówno w rekomendacji U, jak i projektowanej samoregulacji idą w dobrym kierunku. Ma ona zawierać ważne z punktu widzenia ochrony interesów klienta elementy dotyczące procesu tworzenia produktu, dystrybucji, monitorowania, nadzoru nad dystrybucją.