Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Krzysztof Dąbrowski na Kongresie Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości

Krzysztof Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Bezpieczeństwa w Urzędzie KNF, w ramach Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości zorganizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW, wziął udział w rozmowie „Cyfrowe finanse w dobie wojny hybrydowej i dezinformacji – wnioski i wyzwania edukacyjne dla polskiego sektora finansowego”.

Główne tezy wystąpienia Krzysztofa Dąbrowskiego:

  • Pandemia to okres skokowego ucyfrowienia sposobu korzystania przez klientów z usług rynku finansowego.
  • Okres lockdownu i pierwszych tygodni rosyjskiej agresji wobec Ukrainy wymagały od UKNF niestandardowych działań, wychodzących w pewnej mierze poza tradycyjny mandat nadzoru. Urząd podjął się organizacji codziennych telekonferencji z przedstawicielami banków odpowiedzialnymi za obrót gotówki czy za cyberbezpieczeństwo. Spotkania te służyły szybkiej identyfikacji problemów, poszukaniu rozwiązań i wymianie dobrych praktyk pomiędzy podmiotami. 
  • UKNF jeszcze przed pełnoskalową agresją Rosji na Ukrainę przeprowadził analizy wpływu na rynek najbardziej prawdopodobnych scenariuszy rozwoju sytuacji. Ich efektem było m.in. wystosowanie zaleceń do instytucji finansowych, zwłaszcza dla banków, które miały na celu wzmocnienie odporności w związku z np. skokowym wzrostem zapotrzebowania na gotówkę i waluty czy zmasowanymi cyberataki na systemy IT.
  • UKNF był swego rodzaju pomostem pomiędzy sektorem finansowym a szeroko pojętą administracją.
  • Komunikacja wielopoziomowa na poziomie centralnym to kluczowy element w sytuacjach kryzysowych. Ważne jest, aby komunikować się w odpowiedni sposób i w odpowiednim czasie, aby skutecznie przeciwdziałać ewentualnej panice. W okresach zwiększonej niepewności wywołanej wojną, pandemią czy kryzysem bankowym w innych częściach świata, kluczowa jest detekcja i zwalczanie dezinformacji, zwłaszcza w ramach współpracy międzysektorowej.
  • Obecnie systemy informatyczne i zasoby podmiotów rynku finansowego są dobrze zabezpieczone przed występującymi dziś na świecie atakami cyberprzestępców. Wśród klientów świadomość cyberzagrożeń jest jednak nadal nieadekwatna do ich zakresu i skali, dlatego przestępcom znacznie łatwiej przejąć środki klientów atakując ich za pomocą socjotechnik niż obierając na cel systemy instytucji finansowych.
  • Metody ataków na klientów są bardzo różne, a trendy w tym zakresie ciągle się zmieniają. W ostatnich latach coraz większą plagą staje spoofing, czyli podszywanie się pod autentyczne numery telefonów instytucji finansowych. Walki z tym zjawiskiem polega głównie na uświadamianiu klientom tego, co powinno wzbudzić podejrzenie i jak powinni się w takiej sytuacji zachować. Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem UKNF ”Uwaga na oszustów wykorzystujących numery telefonów UKNF”.