Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Rafał Mikusiński w panelu dyskusyjnym podczas X Cashless Congress

Rafał Mikusiński, Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, w ramach X Cashless Congress wziął udział w panelu dyskusyjnym: „Krajowa Strategia Edukacji Finansowej narzędziem budowy kompetencji finansowych konsumentów”. Panel był poświęcony edukacji konsumentów w erze digitalizacji oraz zagadnieniom związanym z tym, czy i jak lepsza edukacja finansowa przekłada się na lepszą ochronę konsumenta.

Rafał Mikusiński wskazał podczas panelu na obserwowane tendencje przyrostu regulacji i przepisów dotyczących rynku finansowego. Zaznaczył jednak, że pomimo tego przyrostu – do UKNF nadal wpływają liczne skargi i zawiadomienia klientów instytucji finansowych. Ocenił, że regulacje nie chronią przed błędami popełnianymi przez konsumentów, wynikającymi z niewiedzy oraz braku chęci do czytania dokumentów przedkładanych do podpisu przy zawieraniu umów. 

„Znaczna część skarg na działalność firm nadzorowanych przez KNF wiąże się właśnie z tym, że klient nie przeczytał umowy, którą zawarł z instytucją finansową. Klienci nie odrabiają często tej minimalnej pracy domowej i nie czytają oraz nie zadają pytań. To jest duży problem. Na to powinna być zwrócona uwaga w strategii edukacji finansowej, aby skłonić osoby podpisujące umowy, żeby czytały dokumenty” – powiedział Mikusiński. 

„Skutki tego bywają bardzo opłakane, dlatego trzeba przekonać wszystkich, żeby zadawać pytania sprzedawcom, a już na pewno czytać dokumenty. Nawet, jeśli dotyczy to z pozoru prostych czynności, prostych usług finansowych. Musimy wyrobić w konsumentach pewną uważność, przytomność w przyswajaniu tych informacji” – dodał.